Krönika

Fråga mig inte varför, men jag publicerar min krönika här nu. Jag antar att jag behöver kritik. 

__________________________________________

När ska folk sluta våldta?

Den blonda, snygga tjejen med perfekt hy och vackert ansikte, blir påsatt inne på den lilla toaletten på en klubb i Stockholm emot sin vilja.

 

Den något för berusade 15 åriga tjejen med djupblå ögon blir påsatt på sin kompis toalett på en fest, emot sin egen vilja.

 

Sen när blev det tillåtet att ge sig på en oskyldig tjej utan tjejens tillstånd? Det har aldrig varit tillåtet, men ändå så stöter vi på folk som drabbas av det allt för ofta. Då ställer jag frågan som nog jämt kommer kvarstå, varför? Varför ska vi kvinnor behöva gå ut och veta att det kan vara vår tur nästa gång? Varför ska vi behöva tänka på vad vi ska ha för kläder?

 

Det värsta av allt tycker jag är att tjejer ofta lägger skulden på sig själva. Att det var deras fel att dem blev sexuellt utnyttjade, att dom bar fel tröja, för kort kjol. Eller helt enkelt för höga klackar. När ska vi tjejer sluta lägga skulden på oss själva och inse att vi faktiskt, ska få lov att klä oss precis hur vi vill utan att en kille överhuvudtaget ska komma med sin hand längs din stjärt och försöka röra vid dig. Sen när blev det killars rätt att tafsa på oss tjejer för att vi har bara ben?

 

Orsaken till att allt fler kvinnor inte vågar anmäla våldtäktsmannen beror också på just detta. Att kvinnor skyller på sig själva tänker tanken ”men hade jag aldrig haft den där kjolen hade det ju aldrig hänt”. Eller, ”jag får skylla mig själv som gick klädd sådär”. Det är aldrig någonsin en kvinnas fel att den blir våldtagen av en annan man. Säger man nej så menar man nej. Det finns inget med dom tre bokstäverna som inte en enda människa förstår. Men ändå, så verkar folk ha svårt att lyssna och lämna tjejen ifred? 

 

Det finns nog en orsak till varför många tjejer väljer att inte anmäla trots att dom har blivit skadade för livet. Dom är medvetna om hur lite polisen gör åt sådana här saker, så länge man inte har starka bevis eller liknande, så kan den svenska polisen inte göra någonting. Då läggs åtalet bara ner. Är det rätt? Att en tjej som har blivit så skadad och kränkt ska gå med det hela livet och veta att den som skadade henne så inte har fått något straff tillbaka, inte ens en liten summa böter, eller minsta lilla samhällstjänst. Att veta att den som orsakade denna skada kommer gå fri livet ut och ha möjlighet att utsätta fler tjejer för samma sak.

 

En kvinna ska kunna välja hur hon tar sig hem efter en utekväll. Hon ska kunna ta tunnelbana, åka tåg, buss, taxi. En kvinna ska även kunna gå hem utan att vara rädd att hon är förföljd eller ska bli påhoppad. En kvinna ska inte behöva ha speciella tider för hemkomst för att ”akta sig” för våldtäktsmännen. En kvinna ska kunna leva ett normalt liv utan att känna rädsla, utan att kunna bli utsatt för sexuella övergrepp. En kvinna ska kunna klä sig precis hur hon vill. För det har hon rätt till. Herregud, vi lever på 2000-talet, hur är det egentligen med jämställdheten?

 

Hur vill vi egentligen att den blonda, snygga tjejen med perfekt hy ska bli behandlad? Den något för berusade 15-åringen med djupblå ögon, hur ska hon bli behandlad?

 

En sak som vi förhoppningsvis är enade om är att ingen av dem, och ingen annan heller, ska bli ett offer för en våldtäktsman.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0